Bowenterapi är en kroppsterapi olik alla andra

Med fingrar eller tummar stimuleras utvalda punkter på kroppen. Detta sker genom mycket mjuka ”rullningar” över främst muskler och senor, vilket i sin tur skapar vibrationsvågor genom kroppen. Den effekt du får av Bowenterapi är att cirkulationen (flödet) ökar i hela kroppen. Det resulterar i att inre organ balanseras, snedställningar korrigeras samt smärta och stress reduceras.

Effekter som som uppnås genom bowenterapi (erfarenheter från teraputer och klienter):

Lymf- och blodcirkulationen stimuleras

Kroppen rensas på avfallsprodukter, virus och bakterier något man kunnat se när man studerat blod genom mikroskop.

Kroppskorrigering

En sned eller ett vridet bäcken rättar många gånger till sig.

I balans med kroppen

Klienter säger ofta att de känner sig mer balanserade, både fysiskt och psykiskt.

Minskad smärta

Ofta minskar smärtan omgående efter en behandling. Vid andra tillfällen sker det mer successivt.

Hämmar inflammation

I England används Bowenterapi ofta inom idrottsmedicin därför att den är inflammationshämmande. Detta gör att skador läker fortare.

Smidigheten ökar

Musklerna blir längre eftersom spänningarna, som dragit ihop muskeln, släpper.

Nervsystemet stimuleras

Hjärnan får information om var i kroppen det finns behov av läkning.

Frigör blockerad energi

Klienter rapporterar ofta hur de känner ilningar, pirrningar och värme spridas i kroppen.

Stressreducerande

Bowenterapin har en lugnande effekt genom att det parasympatiska nervsystemet stimuleras.

Utrensningsorganen stimuleras

Några exempel är ökad urinmängd, fler tarmtömningar, ökad svettning och upphostningar av slem.

Vill du prova?

Låter det intressant? Varför inte boka en tid så får du prova själv? Har du frågor eller funderingar så tveka inte att fylla i formuläret nedan så återkommer jag till dig så snart jag kan.